Йога й Аюрведа - дві взаємопов'язані гілки одного великого древа ведичного знання, що охоплює все життя людини і весь Всесвіт. У зв'язку з цим важливо зрозуміти, яку роль відіграють аюрведа і йога у ведичній системі.
Йога та аюрведа - це не просто дві окремі, але споріднені лікувальні дисципліни Індії. Кожна з них має своє унікальне місце і функції, але при цьому на різних рівнях перетинаються одна з одною.
Ведичне знання
- це стародавня мантрична наука провидців і йогів Індії, покликана показати нам внутрішній устрій Всесвіту і нашої власної свідомості, привести нас у кінцевому підсумку до стану самореалізації і звільнення від кругообігу народження і смерті.
Для цього вона дала нам не тільки духовні дисципліни, а й торкнулася всіх аспектів лікування, науки, мистецтва і культури.
Аюрведа
- одна з чотирьох Упавед, або вторинних ведичних вчень, поряд з Гандхарва-ведою (музика), Стхапатья-ведою (наука про напрямки) і Дханур-ведою (бойові мистецтва). Ці Упаведи застосовують ведичні знання за певними напрямами, доповнюючи ведичне прагнення до цілісності та звільнення.
Йога
- зокрема, в її становленні через "Йога-сутри" Патанджалі - є однією з шести систем ведичної філософії (шад-даршана). Це системи індійської філософії, що визнають авторитет Вед і намагаються систематизувати зміст ведичних учень.
До інших ведичних систем належать ньяя (логіка), вайшешика (категоризація), самкх'я (перерахування космічних принципів), пурва-мімамса (ритуал) та уттара-мімамса (веданта або метафізика).
Йога тією чи іншою мірою пронизує всі шість систем і являє собою їхній практичний бік, викладаючи головні принципи і методи розвитку медитативного розуму, що є основою всього ведичного знання.
У цій класичній ведичній схемі Аюрведа - це ведична система, розроблена спеціально для лікувальних цілей. Іншої ведичної системи лікування, крім Аюрведи, не існує. Йога - це ведична система духовної практики, або садхани. Уся ведична садхана або духовна практика містить у собі ту чи іншу форму практики йоги.
Це означає, що Йога від початку і за своєю суттю не є медичною системою. Вона не розглядає насамперед ні фізичні, ні психологічні захворювання, ні їх лікування. Йога спрямована на полегшення духовних страждань, які вона визначає відповідно до кльошів або духовних недуг, які починаються з невідання (авід'я) нашої істинної природи як чистої свідомості, що призводить нас до хибного ототожнення себе з нашими минущими тілами й умами.
Це не означає, що ми не можемо використовувати ті чи інші аспекти йоги в медичних цілях, але це не є її основною метою і спрямованістю. Для цього необхідно застосовувати Йогу не так, як вона задумувалася спочатку.
Якщо ми хочемо перетворити Йогу на медичну систему, то у ведичній схемі це означає поворот Йоги в бік Аюрведи. Йога для зцілення має застосовуватися відповідно до аюрведичних рекомендацій з діагностики, лікування та підтримки здоров'я, якщо ми хочемо, щоб йогічне зцілення не виходило за рамки ведичного знання.
Насправді, крім Аюрведи, в Індії історично не існувало жодної йогічної системи медицини, причому не тільки серед послідовників ведичної традиції, а й серед послідовників не ведичних традицій. Навіть буддійська медицина в Індії та Тибеті була переважно аюрведичною.