Аюрведа

«Наука, в якій все, що сприятливе і несприятливе для життя, все, що приносить щастя і страждання, все, що підтримує життя, і що руйнує її, описано, а також описані міра всього цього і саме життя, - відома як Аюрведа» - так у стародавньому тексті "Чарака Самхіта" визначається Аюрведа.

Аюрведа – це найбільш давнє знання про закони природи, що підтримують і руйнують життя, на основі яких було побудовано систему профілактики та лікування хвороб. Ця стародавня медицина, створена великими просвітленими мудрецями, має традицію, що сягає в глибину століть. Її перші письмові джерела, що налічують щонайменше шість тисяч років, вказують на усну традицію, яка виникла задовго до їх появи.

У Чарака Самхіті, великій і важливій стародавній стандартній праці аюрведичної медицини, неминуча дієвість Аюрведи випливає з природи самого життя.

Здоров'я та страждання, їх фізико-духовні та матеріальні супутні фактори, їх причини та симптоми функціонують за тими ж законами, які характеризують саме життя.

"Вогонь завжди гарячий, вода завжди рідка. Якщо ви їсте важкі речі, тяжкість збільшується, якщо ви їсте легкі речі, легкість збільшується. І ніколи не було іншої течії життя", - говорить один з останніх віршів великого вступного розділу "Чарака". Самхіти" - "Сутрастхана".1,1,2.

Аюрведа є традиційною системою медицини, яка налічує багато тисяч років багатої теоретичної та практичної спадщини.

У стародавніх текстах по Аюрведі описано її традицію:

“Коли хвороби почали вражати живі істоти, перешкоджаючи здійсненню Дхарми, Артхи, Ками і Мокші, мудреці Дханвантарі, Бхарадваджа, Ними, Кашьяпа, Касьяпа, Аламбайяна та інші звернулися до Індри. Господь безсмертя зробив Пунарвасу (Атрейю) їхнім лідером.

Коментар: 

" Дхарма" - це основна рушійна сила еволюції» - Махаріші.

У цьому цілісному потоці життя кожен індивід виконує свою Дхарму, тобто у нього є своя енергія життя, або сила, зі своєю точкою докладання для неї. У цьому його відповідальність та призначення. Кожна людина народжується зі своєю певною Дхармою, яка ґрунтується на його психофізіологічних особливостях. Її здійснення і є самореалізацією людини, яка одночасно підтримує еволюцію всесвіту в цілому.

"Артха" – зазвичай переводять як багатство. Артха – це те, що сприяє здійсненню Дхарми.

"Кама / Сукха" - Це щастя, природний стан людини при реалізації Дхарми та Артхи, мета мирського життя.

"Мокша" - це Реалізація мети людського життя, стан, коли людина живе 24 години на добу, усвідомлюючи безмежну динаміку та тишу свідомості, водночас підтримуючи звичайний спосіб життя. Стан, за якого індивідуальне життя людини повністю інтегроване з життям всього Творіння.

Індрі було приємно бачити плеяду мудреців – Махаріші. Він навчив їх тій науці - Аюрведі, яка підтримує життя, яке є Уповіддю Атхарваведи і має вісім розділів. Вісім розділів, таких як Кайя (Внутрішня медицина), Бала (Педіатрія та Гінекологія), Граха (Демонологія та Психіатрія), Урдхванга (Захворювання голови та органів чуття), Шалья (Хірургія), Дамштіра (Токсикологія), про підтримку молодості та довголіття) та Вріша (Знання про підтримку сексуальної активності). Він навчив їх Аюрведі, яка священна і якої Пітамаха (Брахма) навчив його.

Бажаючи зробити Аюрведу довго існуючої у світі, вони написали книжки і також навчили їй своїх учнів, як-от Агнівеша, Харита, Бхеда, Мандавья, Сушрута, Карала та інших, які сприйняли її з великою подякою. Вони у свою чергу написали свої власні трактати і представили їх своїм вчителям, які сиділи у зборах вчених Ріші. Ті трактати, які були визнані найкращими, здобули популярність у всьому світі. Аштанга Самграха, Сутрастхана, 1 - (4-13а)

Стародавні тексти Аюрведи вважаються священними, тому що вони описують закони природи у всій повноті та чистоті. Багатовіковий досвід практичного застосування цього знання підтверджує його ефективність. Традиційно вважається, що це знання досконале, воно повне і не потребує доповнень. Однак протягом століть з'являлися нові і нові тексти, які розглядаються як коментарі до більш ранніх. Зазвичай ці тексти написані більш простою та доступною мовою згідно з вимогою часу.

Аюрведа лягла в основу традиційних медичних систем сусідніх країн, трансформуючись більшою чи меншою мірою. Так в медицині Тибету ми можемо побачити практично не змінену передачу філософії Аюрведи, її фізіологічних, фармакологічних, дієтологічних принципів і концепцій. У китайській та ірано-перській медичних системах ми вже знаходимо значно змінене, неповне та розрізнене знання, що віддалено нагадує Аюрведу.

Нині Аюрведа переживає своє відродження. Все більше вчених та лікарів у всьому світі починає вивчати та практикувати Аюрведу. У різних країнах світу створюються Університети та клініки Аюрведи. Дедалі більше людей залучено простотою та ефективністю її лікувальних методів.

Про аюрведу

Як відомо, Аюрведа складається з двох слів: Аюс та Веда. Що означає ці слова?

«ВЕДА – ЦЕ ТАКЕ ЧИСТЕ ЗНАННЯ, ЯКЕ З'ЯВЛЯЄТЬСЯ ТОДІ, КОЛИ СПОГЛЯДувач САМ СТАЄ ОБ'ЄКТОМ СПОГЛЯДАННЯ».

- Махаріші Махеш Йоги 

 

Буття, або трансцендентна Абсолютна Непроявлена Реальність, вічно вібрує, пізнаючи сама себе, - і це і є Веда.

На цьому рівні Реальності немає простору та часу, тут вони створюються як концепція Буття. І тут створюється і саме життя. Життя з усім її різноманіттям, нескінченно великим і нескінченно малим, створюється вібраціями Абсолюту, шрути, які, передані мовою звуку, становлять мантри Веди. Так що Аюс – це мантра Веди, яка демонструє життя, її форму та її технологію. Поточна з тиші Абсолюту, безмежна «А», що приймає обмежені форми «Ю» і локалізує себе в вібруючу точку «с-с-с-с-с», що йде у своє вічно блаженне Непроявлене джерело.

Цей Абсолют, цей Безмежний, вічно спочиваючий океан свідомості, сповнений безмежної динаміки самопізнання, завжди пізнавався Вчителями Ведичної Традиції, Ріші, які передавали ці трансцендентні одкровення іншим людям із любові та співчуття до них. Ці Вчителі завжди були відкриті тим, хто жадав вічної Істини, і вони завжди вели своїх учнів до досягнення власного статусу, статусу просвітлених Ріші.

Таким чином, Аюрведа – це Веда про Аюс, абсолютне знання життя, пізнане в Абсолюті. І коли людина замислюється про життя, закони життя, він думає про Аюрведі. Де б і коли б це не відбувалося, - це він думає про Аюрведа і знаходить відповіді у досвіді свого життя, у відчуттях свого тіла, свого розуму, свого «Я», які є Веда. Так що будь-яка концепція про життя є Аюрведа, питання тільки в тому, наскільки ця концепція чиста, наскільки вона близька до Абсолюту, або, навпаки, наскільки вона віддалена від свого джерела.

І якщо вона пізнана на найтоншому рівні світобудови - Веде, майстром його пізнання, тобто Ріші, - це Аюрведа.

Аюрведи концепції

Людина, природа та космос єдині

Ведична думка є основою аюрведичної медицини. Основне твердження свідчить: людина, природа та космос єдині. Для ведичного мудреця всі видимі відмінності немає незалежно чи окремо друг від друга, а пов'язані у єдності. У перекладі мовою практичного життя це означає, що все взаємодіє з усім іншим. Все, що людина робить, думає, відчуває чи дозволяє статися, впливає на решту, і навпаки.

Цей всеосяжний взаємозв'язок і необмежена взаємодія, які в усі часи описували мислителі та філософи, виходить за рамки повсякденного досвіду. Ми розуміємо та приймаємо вплив людської свідомості у кращому випадку на соціальному рівні, у колі друзів чи сім'ї, на роботі чи у школі. Однак, з ведичної точки зору, такий вплив не обмежується прямим контактом та соціальною взаємодією. Воно тягнеться далеко за межі повсякденного досвіду.

Це давнє поняття поділяють і квантові фізики. Експериментально виявлено, що все у Всесвіті взаємодіє один з одним ("нескінченна кореляція") і нерозривно пов'язане. Основою цієї нової фізичної картини світу є єдина теорія поля, продовження теорії відносності Ейнштейна. Альберт Ейнштейн був переконаний: "Людина - це частина цілого, яке ми називаємо Всесвітом, частина, обмежена в просторі та часі. Його думки і почуття здаються йому окремими від решти всесвіту - свого роду оптична ілюзія його буття."

В одному з найдавніших аюрведичних текстів, Чарака Самхіті, говориться трохи іншими словами: "Людина і всесвіт - одне й те саме. Все, що є у всесвіті, є і в людині, і навпаки. Людина космічна, особистість космічна.

Цілісна діагностика та терапія

Таким чином, в аюрведичній медицині профілактика та лікування зрештою не обмежуються одними лише фізичними та психологічними характеристиками людини. Визнається безліч взаємодій між людиною і навколишнім середовищем. Тому діагностика та терапія також включають його довкілля, соціальне життя, кліматичні умови життя, і особливо вплив часу доби і сезонів, космічний вплив планет і, нарешті, стан свідомості соціуму та якість колективного здоров'я - тобто того середовища в якому постійно перебуває людина.